Uit het juryrapport:
"Dit is een eigenzinnig en te koesteren ding, om meer dan één reden. Een grote uitgeverij – Ambo|Anthos – schept er zichtbaar veel plezier in om een chique boek te maken in een formaat dat je toch zomaar in je tas kan stoppen. Voor onderweg, in de hotelkamer of in de Airbnb.
Via Roma vertelt op een originele manier over de geschiedenis van Rome in 50 straten en vormt een leidraad voor de geschiedenis en het werelderfgoed van de Italiaanse hoofdstad. Het boek is chique qua bladspiegel en lettertype, zeker ook met de brokkelige gezeefdrukte linnen omslag, de oranje schutbladen, het felblauwe leeslint en dito kapitaalbandjes. Alles harmonieert geheel vanzelfsprekend in deze compositie van Bureau Merkwaardig.
Er wordt gejongleerd met contrasten, maar het resultaat is zowel hedendaags als klassiek van snit: il faut le faire.
Let ook even op de achterzijde van het omslag met de discrete blindpreeg en ingelegde sticker. Als een palimpsest worden de vijftig straten in Via Roma grafisch over elkaar heen gelegd, laag voor laag kun je hun geschiedenis als het ware 'afpellen'. Tegelijk wordt er veel aan de verbeelding overgelaten door het aangehouden minimalisme in de 'kaarten'. Toch bieden ze duidelijk houvast, je voelt je een spoorzoeker. "Ik weet duidelijk waar ik ben in die stad", zo sprak een jurylid. De overzichtskaarten achterin als functionele annex doen lichtjes afbreuk aan het concept, omdat ze uit een mindere kwaliteit kaarten zijn geplukt. Dat wordt wel weer goedgemaakt door de oranje kleur van het loden nummertje en de betiteling van elk hoofdstuk. Een boek dat respect afdwingt en zuivere stielkennis verraadt."