identity design
Taalhuis Amsterdam
Education never goes out of fashion — Antonio de Curtis

Taalhuis Amsterdam is een huis voor mediterrane talen in hartje Amsterdam, waar je Italiaans, Grieks, Spaans, Catalaans, Farsi, Arabisch, Turks, Hebreeuws, Frans, Latijn, Engels én Nederlands als tweede taal (NT2) kunt leren van ervaren en bevlogen taaldocenten.


Taalhuis Amsterdam biedt naast de taalcursussen een breed cultureel programma: boekenclubs, kookworkshops, lezingen, filmavonden en museumtrips. En je kan mee op taalreis naar o.a. Griekenland, Egypte of Italië om in de praktijk te brengen wat je tijdens een taalcursus hebt geleerd.

Na tien jaar zelf en veelal ad-hoc ontwerpen was er een wildgroei ontstaan aan verschillende stijlen en grafische uitingen. Tijd voor herziening van de huisstijl en een frisse start. Het tienjarig jubileum leek een mooi moment om dat project eens goed op te pakken. En het aanbod is in de loop der jaren zo breed geworden dat het hoog tijd was voor een allereerste seizoensbrochure!

De wens was een heldere en moderne vormtaal. Serieus, maar zeker ook plezier uitstralend. Flexibel inzetbaar, rekening houdend met de verscheidenheid aan activiteiten. Een visuele taal die aansluit bij de tijdsgeest en de eigenheid van de organisatie. Niet te strak, wel professioneel, niet te intellectueel, ook niet te speels, verschillende doelgroepen aansprekend, zowel online als op locatie, en te gebruiken door verschillende medewerkers met ruimte voor eigen interpretatie. En bovenop dit pakket ook nog rekening houdend met alle verschillende talen en alfabetten.


Kortom, een serieus eisenpakket waarvan de uitvoering alleen haalbaar was, door met heel korte lijnen te werken, veel heen en weer te pingpongen en alles goed af te stemmen. Zo dook Daphne de Vries van Bureau Merkwaardig voor een periode volledig onder in Taalhuis Amsterdam en kon samen met de opdrachtgever en medewerkers een gebalanceerd huisstijlpakket ontwikkelen dat de potentie heeft om mee te bewegen met de verdere ontwikkeling en ambities van de organisatie.

Specificaties


Drukwerk

Seizoensbrochure 2023/2024

Affiche A2 aankondiging seizoen 2023/2024

Algemene folder A4 > A6 overzicht activiteiten

Advertenties


Merchandise

Linnen tasjes in alle talen: "I'm learning a language at Taalhuis Amsterdam"

Linnen tasjes algemeen: "Education never goes out of fashion"

T-shirts: "Education never goes out of fashion"

Potloden

Schriftjes

Mokken


Digitaal

Instagram templates

advertenties

banners

online advertenties


Concept en ontwerp huisstijl

Bureau Merkwaardig

Daphne de Vries


Drukwerk

Seizoensbrochure en informatiefolder: Pantheon Drukkers



Font and foundry

Cormorant Garamond by Christian Thalmann

Proza Libre by Jasper de Waard / Bureau Roffa

EB Garamond by Georg Duffner and Octavio Pardo

Noto Sans Hebrew by Google & Monotype

Noto Sans Arabic by Google & Monotype