Opdracht in het kader van de Expert Class Book Design aan het Plantin Instituut voor Typografie te Antwerpen
Bijzondere grafische afwerking
Tot mijn grote geluk komen de letters van de naam van Paul De Vylder voor in de titel. Die letters zijn uit het foedraal gelaserd. Zo zie je zijn naam wanneer het boek in het foedraal geplaatst is en zodra je het boek uit het foedraal neemt, verschijnt de titel en ziet ook de lezer dat zijn naam daarin verscholen ligt. Paul De Vylder heeft in zijn carrière getracht niet zijn ego te laten spreken, maar zijn kunst; in deze uitgave blijft zijn ego achter wanneer je het kunstboek eruit haalt. Het foedraal geeft gewicht aan het boek, waardoor het een waardig monument wordt voor deze kunstenaar.
Formaat
Het formaat is 240mm x 285mm, 80 pagina’s, soft cover.
Deze specificaties werden vooraf bepaald.
Binnenwerk
Het interview werd aangeleverd met elke vraag en elk antwoord steeds beginnend met de initialen van respectievelijk de interviewer en de geïnterviewde. Die herhaling vind ik typografisch een ietwat storend element en inhoudelijk onnodig. Men weet over wie het gaat en wie de vragen stelt. Vandaar dat ik heb gekozen voor een andere oplossing om het verschil tussen vraag en antwoord duidelijk te maken, ik heb ze van elkaar gescheiden. Op de linkerpagina staat in de eerste kolom de vraag en in het tweede kolom het antwoord. Op de rechterpagina is dit stramien gespiegeld. Hierdoor lees je op de rechterpagina in eerste instantie eerst het antwoord en dan de vraag. Ik heb geprobeerd de hoeveelheid tekst op de rechterpagina’s te beperken opdat dit niet als storend wordt ervaren door de lezer. Die heeft deze kleine gebruiksaanwijzing vermoedelijk snel genoeg door. Daarnaast zijn de vragen in dit interview onderschikt aan de antwoorden. Het gaat in dit boek immers om wat Paul De Vylder vertelt. Naast het bepalen van het stramien en de vormtechnische keuzes, heb ik veel zorg besteed aan het zetten van de tekst en heb ik gekozen voor een klassiek, neutraal en elegant lettertype (Minion Pro) dat de leesbaarheid van de tekst ten goede komt.
Plaatsing afbeeldingen
Mede om de hoeveelheid tekst op de rechterpagina’s te beperken staan de afbeeldingen van het werk van Paul De Vylder daar geplaatst. Om de werken in vol ornaat te kunnen vertonen zijn de staande afbeeldingen verticaal aflopend geplaatst en de liggende afbeeldingen horizontaal aflopend. Afbeeldingen van werken die in werkelijkheid groot van formaat zijn hebben een dubbele pagina gekregen. De bijschriften staan telkens op de linkerpagina om niet af te leiden van waar het om gaat: de kunstwerken zelf.
Hoofdstuktitels
Het lettertype dat is gebruikt voor de titel op het omslag en om uit het foedraal te laseren is hetzelfde als het lettertype dat is gebruikt voor de titels van de hoofdstukken om zo het binnen- en buitenwerk met elkaar in verbinding te brengen, alsook om het binnenwerk niet te soft te laten worden.
Omslag
Op het omslag heb ik ervoor gekozen juist geen werk van Paul De Vylder te plaatsen. Het interview gaat over de artistieke ontwikkeling van Paul De Vylder en beslaat een lange periode. Daar is naar mijn idee niet enkel één kunstwerk aan te koppelen dat eruit springt of afzonderlijk representatief is voor die periode.
Op de aanname van de interviewers: “De werken zijn kleurloos. Ze zijn zwart-wit”, antwoordt De Vylder resoluut: “Nee, grijs!” Om die reden is de achtergrond van het omslag 99% zwart en zijn de letters grijs. Niet zwart dus! Ook maakt hij in de tweede periode die in dit boek wordt besproken veel donkere werken en die zijn niet lichtvoetig.
Specificaties
Titel
Je zou wel op je kop gevallen moeten zijn om mijn werk ‘mooi’ te vinden
Subtitel
Interview met Paul De Vylder door Koen Brams & Dirk Pültau
Auteur
Koen Brams & Dirk Pültau
Verschijningsdatum
juni 2016
Ontwerper
Daphne de Vries/Bureau Merkwaardig
Fotograaf
Paul De Vylder
Drukkerij (print)
Cultura, Wetteren
Binderij
Cultura, Wetteren
Productie
Foedraal: de Antelier, Anne Will van Waarden, Zaandam
Laseraar foedraal: ID Laser, Westzaan
Papier
binnenwerk: Perigord mat 150 g gedrukt op Heidelberg linoprint
omslag: Innova IFA 39 gedrukt op Epson 11880
Bindwijze: Otabind genaaid in 5 katernen van 16 pagina’s
Formaat
240mm x 285mm
Aantal pagina’s
80
Fonts
binnenwerk: Adobe Minion Pro 12/14
hoofdstuktitels: Linotype Avenir next condensed bold 60
bijschriften: Adobe Minion Pro, 10/12
omslag: Linotype Avenir next condensed heavy 96/94
Kleur omslag
achtergrond 99% zwart/letters C10 M10 Y10 K80