identity design
2turvenhoog
Ook jonge kinderen hebben recht op kwaliteitskunst. Daarom schept 2turvenhoog, al twintig jaar ruimte voor het maken en presenteren van voorstellingen en
installaties aan de allerkleinste kinderen (0-6 jaar) en de mensen om hen heen. Zodat kinderen, kunst en kunstenaars elkaar kunnen ontmoeten en wederzijds
inspireren.

2turvenhoog kan alle gedaanten aannemen die nodig zijn om haar doelstellingen te bereiken. De presentaties zijn dan ook op allerlei plekken te zien, horen, beleven. Al twintig jaar tijdens het jaarlijkse festival in Almere. Maar ook in andere steden op
locatie, op kinderdagverblijven in het project Jong Beginnen en op plekken waar professionals kennis delen op het terrein van kunst.
Vanwege de brede scope van huidige en toekomstige activiteiten en evenementen had 2turvenhoog behoefte aan een dynamische en aanpasbare identiteit die bestaat uit een sterke, herkenbare, gedurfde en speelse beeldtaal, zonder kinderachtig te zijn. Het moet herkenbaar zijn en tegelijkertijd aantrekkelijk voor een diversiteit aan leeftijden, professionals en bezoekers. Het moet werken voor producties in de traditionele theaters, maar ook voor onconventionele locaties, zoals op het strand en in kinderopvangcentra. Op deze eisen hebben we de identiteit gebaseerd.

Het logo is duidelijk en speels. De twee elementen waaruit het logo bestaat, het hoofdmerk 2turvenhoog en de variabele van het project, geven eindeloze mogelijkheden. Het geeft 2turvenhoog de vrijheid om steeds nieuwe manieren te bedenken en onbeperkt projecten op te starten om kunst van hoge kwaliteit aan te bieden aan jonge kinderen.

De visuele identiteit bestaat uit meerdere elementen. Het logo, een levendig kleurenschema, grafische elementen en het lettertype Red Hat. Het logo wordt ondersteund door grafische elementen die in hun abstractie de turfstenen voorstellen waaraan het platform zijn naam ontleent. Dit alles geeft 2turvenhoog het grote statement dat ze willen maken: kinderen serieus nemen in de wereld van kunst.
Een krachtige heldere boodschap met een menselijke touch die 2turvenhoog positioneert als een kwalitatief hoogstaand platform met een scherpe, stevige, eigenzinnige en professionele ambitie. Op die manier verbindt de identiteit de hele familie als één, van billboard tot visitekaartje en van festival tot workshop.

Het jaar 2020 zou het jaar worden waarin het grote publiek kennis zou maken met deze nieuwe huisstijl via o.a. postercampagnes, flyers, programmaboekjes en advertenties. Het drukwerk rolde in maart in grote stapels enthousiast van de persen. In onze eigen kleur rood: Bureau Merkwaardig Rood (BM-R). Maar getergd door de Covid-maatregelen is het festival drie keer verschoven en afgelast. De grootse lancering van de nieuwe huisstijl heeft daardoor versplinterd en in afgeslankte vorm plaatsgevonden. Het festival van 2021 vonden verspreid plaats over dertig dagen. Deze keer in Bureau Merkwaardig Groen (BM-Gr). We hopen dat de publiciteitscampagne van 2022 wel in vol ornaat kan losbarsten.

Specificaties


Uitwerkingen

Publiciteitscampagne 2020 (BM-R)

Publiciteitscampagne 2021 (BM-Gr)

Publiciteitscampagne 2022 (BM-Bl)

Drukwerk en digitale middelen

Communicatiemiddelen intern

Communicatiemiddelen extern

Festival Website


Ontwerp huisstijl

Bureau Merkwaardig

Anouk de l'Ecluse & Daphne de Vries


Drukwerk

Pantheon Drukkers



Font and foundry

Red Hat Display & Text; MCKL

Red Hat is a family of typefaces produced in 2 optical sizes and a monospace style, in a range of weights with italics. The fonts were originally commissioned by Paula Scher, Pentagram and designed by Jeremy Mickel, MCKL for the new Red Hat identity.


Kleuren

2020 BM-R (Bureau Merkwaardig Rood)

2021 BM-Gr (Bureau Merkwaardig Groen)

2022 BM-Bl (Bureau Merkwaardig Blauw)


European Design Awards

Ingezonden